Dr. Pia Blossfeld

Fachgebiet: Soziologie

Portrait_Blossfeld_c_F.Kley.JPG
© F. Kley

Kontakt

Institut für Soziologie
Universität Leipzig
Beethovenstrasse 15
04107 Leipzig


Visitenkarte

Biographie

Wissenschaftliche Tätigkeiten

  • 09/2017 - heute akadem. Assistentin, Universität Leipzig (DE)
  • 10/2016-08/2017 PostDoc, Universität Leipzig (DE)

Ausbildung

  • 10/2012 – 07/2017 DPhil, Nuffield College, Oxford Universität (GB)
  • 09/2015 - 11/2015 Forschungsaufenthalt, Observatoire Sociologique de Changement (OSC), Sciences Po (FR)
  • 09/2014 - 10/2014 Forschungsaufenthalt, Center for Research on Inequalities and the Life Course (CIQLE), Yale Universität (US)
  • 03/2010-08/2010 Erasmus, Trient Universität (IT)
  • 10/2007-08/2012 Dipl. Soz., Universität Bamberg (DE)

Preise

  • 11/2019 Member of the Young Academy | Mainz, Academy of Science and Literature | Mainz, Germany
  • 07/2019 German Academy for Sociology (“Akademie für Soziologie”) workshop grant
  • 09/2015–11/2015 Oxford-Sciences Po exchange scholarship
  • 10/2014 Nuffield College studentship
  • 09/2014-10/2014 Free waiver Nuffield-Yale exchange scholarship
  • 10/2013–10/2016 Doctoral scholarship of the German National Academic Foundation (Promotionsstipendiatin der Studienstiftung des deutschen Volkes
  • 10/2012-10/2016 Scholarship of the German Academic Exchange Service DAAD for the European University Institute, (declined)
  • 08/2012 Graduation as best student of the year 2013, University of Bamberg

Publikationen

Monographien

Blossfeld, P. N. (2014). Neue und alte Ungleichheiten. Inter- und intragenerationale Mobilitätsprozesse von Männern. Opladen: Budrich Verlag.

Blossfeld, P. N. (2018). Changes in Inequality of Educational Opportunity. The Long-Term Development in Germany. Wiesbaden: Springer Verlag.

Beiträge in referierten Zeitschriften

Blossfeld P. N., Blossfeld G. J. und Blossfeld H.-P. (2015). Educational Expansion and Inequalities in Educational Opportunity: Long Term Changes for East and West Germany. European Sociological Review 31: 144-160.

Blossfeld, P. N. (2016). Inequality of Educational Opportunity and Welfare Regimes. World Studies in Education 17: 53-85.

Blossfeld, P. N. (2018). Social background and between-track mobility in the generaleducation system in West Germany and East Germany after German unification. Zeitschrift für Soziologie 47: 255-269.

Blossfeld, P. N. (2019). A multidimensional measure of social origin: theoretical perspectives, operationalization and empirical application in the field of educational inequality research. Quality & Quantity 53: 1347-1367.

Blossfeld, H.-P., Blossfeld, G. J. und Blossfeld, P. N. (2019). Social inequality and educational decisions over the life course: An educational sociology perspective. Journal for Educational Research Online 11: 16-30.

Blossfeld, P. N. (2019). Labour market entry and early career mobility of men before, during, and after the Great Recession in Germany. Longitudinal and Life Course Studies 10: 175-200.

Blossfeld, P. N. (2019). Soziale Herkunft und langfristige Veränderungen der Übergänge zwischen akademischen und nicht-akademischen Karrieren nach dem ersten Bildungsabschluss: Bedeutung für das berufliche Bildungssystem. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften 22: 535-565.

Blossfeld, P. N. (2020). The role of the changing social background composition for changes in inequality of educational opportunity: An analysis of the process of educational expansion in Germany 1950-2010. Advances in Life Course Research.

Beiträge in Sammelbänden

Blossfeld, P. N., Blossfeld, G. J. und Blossfeld, H.-P. (2016). Changes in Educational Inequality in Cross-National Perspective. In: M. J. Shanahan, J. T. Mortimer and M. K. Johnson (Hrsg.): Handbook of the Life Course. Volume II. Heidelberg: Springer Press, S. 223-247.

Blossfeld, P. N., Blossfeld, G. J. und Blossfeld, H.-P. (2017). The Speed of Educational Expansion and Changes in Inequality of Educational Opportunity. In: T. Eckert und B. Gniewosz (Hrsg.): Bildungsgerechtigkeit, Wiesbaden: Springer VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 77-92.

Blossfeld, P. N. (2017). Labour Market Entry Before and After the Financial Crisis in Germany: Duration of Labour Market Entry, Quality of First Job, and Fixed-Term Employment. In: J. Bynner und I. Schoon (Hrsg.): Young People's Development and the Great Recession. Cambridge: Cambridge University Press, S. 208-232.

Blossfeld, P. N., Carstensen, C. H. und von Maurice J. (2019). Zertifikatsarmut gleich Kompetenzarmut? Zum Analysepotential des Nationalen Bildungspanels bei Fragen der Bildungsarmut. In: G. Quenzel und K. Hurrelmann (Hrsg.): Handbuch Bildungsarmut. Wiesbaden: Springer VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 467-489.

Blossfeld, G. J., Blossfeld P. N. und Blossfeld H.-P. (2019). A Sociological Perspective of Education as a Lifelong Process. In: R. Becker (Hrsg.): Research Handbook on the Sociology of Education. Cheltenham: Edward Elgar, S. 18-34.

 

Arbeitspapiere

Blossfeld, P. N. (2018). A note on the Mare model. Arbeitsbericht des Instituts für Soziologie Nr. 76.

Blossfeld, P. N. (2018). A multidimensional measure of social origin: Theoretical perspectives, operationalization and empirical application in the field of educational inequality research. LIfBi Working Paper No. 73.

 

 

Weiterführende Informationen

Nachrichten

Termine

Medien

Zurück zur Übersicht

In der Akademie

Mehr zur Person